A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Dans

Publicerad 2013-05-27 12:46:00 i Träning,

Lördagkvällen spenderade jag med min kära mamma med middag: gös, quinoa, minirödbetor med chevre och rostade solrosfrön, sallad och stekt squash. Vi hade jätte mysigt.

I söndags hade Ellen och resten av JAM Dansstudio sin årliga föreställning och den var precis som vanligt hur bra som helst och precis som vanligt fällde jag en liten lyckotår när jag såg min älskade lillasyster på scen.
Och idag började jag med ett benpass innan jobbet.

Dans är en riktigt bra träningsform. Själv så dansade jag en period när jag var yngre (runt 13) och fullkomligt älskade det men bland annat tidsbristen satte stopp för det, tyvärr.
Så jag har dansat lite Zumba, just på JAM, som komplement till min övriga träning och för att jag älskar dans.

Att dansa 'på heltid' som Ellen gjort i många år innebär mycket träning som innefattar balans, styrka, kondition, kroppskontroll och rörlighetsträning som stretch för att få mjuka (viga) muskler. Alltså en ganska komplett träningsform där man får ut lite av allt.
Dessutom finns det ändlöst med olika stilar man kan dansa, både de som är mer just träningsinriktade som zumba och de som man dansar mer för att dansa som balett eller street, så det finns nog något för alla som vill börja!


                      Benpass

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela