A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Kalorier och träning med alkohol

Publicerad 2013-05-25 16:25:31 i Kost,

Igår efter ett bröst och magpass på gymmet och en sväng med hundarna ute hos Mamma och Lars var jag, Sebbe, Matte, Louise och ytterligare 6 glada på Norra Brunn där jag verkligen förstod innebörden av uttrycket 'att kikna av skratt'..
Jag skrattade så mycket så jag kunde varken sluta eller fortsätta skratta, samtidigt!

Vi åt middag där också, för mig blev det carpaccio med balsamico, parmesan och napolitanasallad till förrätt och lax till varmrätt.
Dessert hoppade vi, men det vart lite gott att dricka istället..

Nu börjar rosévinets högsäsong och det dricks mer av egentligen allt med alkohol.

Men man ska komma ihåg att efter en kväll med mycket alkohol är det de kroppen kommer att lägga sin energi på!
Man motverkar både fettförbränning och muskelbygge.
Och att försöka träna dagen efter kommer inte ge samma resultat då man inte alls har samma ork och kraft som vanligt.
Dessutom gör alkoholen att man oftast blir väldigt hungrig både under kvällen och dagen efter och det blir ofta att man väljer fet, onyttig mat med mycket socker.

Alkoholen i sig är väldigt kaloririk, 1 gram alkohol ger hela 7kcal vilket närmast kan jämföras med fettet som ger 9kcal per gram.

Men ska man dricka så kan man välja alternativ som i alla fall innehåller färre kalorier än vissa andra.
Är det drinkar man vill ha är
drinken skinny bitch ett exempel på det. Det finns två varianter av den:
1: vodka, cola light och lime
Eller min favorit
2: vodka, mineralvatten, lime.
Kalorierna i de drinkarna är helt klart färre än i de flesta andra.

Och torrt vitt vin är att föredra framför t ex rött vin och kanske t om det som man främst föredrar av all typ av alkohol i alla fall om det är kalorierna man vill minska på.

Ett glas rött eller sött vitt vin innehåller ca 100kcal.
Ett glas torrt vitt vin kan innehålla runt 70kcal.
Desto mer alkohol något innehåller, desto mer kalorier ger det och i många alkoholhaltiga drycker finns tillsatt socker vilket ökar på det ytterligare.
Så en söt likör är en riktig kaloribomb!

Det är bra att tänka på hur och vad man dricker ur många olika hälsoaspekter!

Så njut, men gör det smart, och som vanligt inte alltid och med måtta!



Kommentarer

Postat av: Moset

Publicerad 2013-05-25 17:45:11

Det heter "bröst- och magpass" annars får meningen en helt annan betydelse. Om man glömmer bindestrecket så syftar man alltså enbart på ett bröst och inte på ett bröstpass. I engelskan är regeln att man särskriver men i svenskan gör vi inte det då det blir ett syftningsfel.

Svar: Helt rätt! Brukar faktiskt vara noga med dem där bindestrecken men nu slarvade jag!
Maria Hagberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela