A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Välj ekologiskt

Publicerad 2014-04-29 09:00:00 i Allmänt, Kost,

Idag spenderar jag dagen i bikini på tomten med pensel och roller i högsta hugg för att pigga upp lite möbler som vi ledsnat, färgmässigt, på.
Senare blir det dubbelpass, rygg och spinning.

Igår tog de upp på nyheterna att 9 av 10 frukter innehåller skadliga bekämpningsmedel, ämnen som kan vara både hormonstörande och cancerframkallande.
Vindruvor som är den största boven innehlååer så mycket som 51 olika kemikalier och kan bland annat påverka fortplantningsförmågan.
 
Personligen tycker jag att det är läskigt och lite äckligt att stoppa i mig sådant som jag inte vet vad det är och sådant som jag vet kan vara skadligt för mig.
Därför väljer jag ofta ekologiskt, framförallt de produkter som är värst besprutade; bananer, potatis, kaffe och vindruvor.
 
Kemiska bekämpningsmedel är inte tillåtna i ekologiska produkter och är därför klart mycket bättre.
Jag betalar gärna en extra slant för att få i mig sådant som jag vet är bra för mig istället för tvärtom.
 
Det är ofta just okunskap och ekonomi som hindrar köp av ekologiskt.
Men vi svenskar har aldrig tidigare lagt så liten del av vår inkomst på mat som vi gör nu.
Vi väljer istället att lägga pengar på annat. Det är alltså en prioriteringsfråga och det handlar egentligen inte om några stora skillnader.
Desto större efterfrågan på ekologiskt blir, desto mer sänks priserna.
Bananer är ett strålande exempel. De kostar numera på många ställen ungefär detsamma som vanliga bananer och ibland till och med mindre.
Jag som väldigt sällan lägger pengar på chips, godis, läsk och liknande har ju dessutom sparat in de pengarna och lägger nog ungefär lika mycket pengar på mat varje månad som någon annan trots att jag äter nyttigt och ekoogiskt.
Så se över dina matkostnader, prova en månad att skippa något av chips eller läsk och lägg de extrakronorna på ekologiskt och jämför :).
 
 
Här hittar ni en artikel om detta ifrån SvD från igår:
http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=D5157B29E06E0DEAD400CDE9334E8E7F.sonny4?cid=25968641&rssId&item=http%3A%2F%2Fwww.svd.se%2F%3Fservice%3Dmobile%26amp%3BarticleId%3D3503286


Dubbelpass idag 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela