A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

"Var 5:e tjej har eller har haft någon ätstörning"

Publicerad 2014-04-28 09:02:50 i Allmänt, Kost,

Idag på Nyhetsmorgon pratar Jenny Klefbom om tjejer och ätstörningar och den ganska tragiska statistiken att ungefär var 5:e tjej har eller har haft någon ätstörning.
ptfia.com
Det är inte konstigt att man, kanske framförallt som ung, har svårt att veta vad som är bra och vad som är ´rätt´ att äta med tanke på hur många olika dieter som framställs som det bästa, det enda eller det rätta i medier.
Idag upplever jag att kunskapen kring det vi äter, det vår kropp behöver och det olika livsmedel innehåller är väldigt liten och den kombinationen bidrar säkerligen till att det blir ännu svårare att botanisera bland alla dieter.
Alla vet vi att vi måste äta och att det faktiskt är avgörande för vår överlevnad men vad och hur är inte alls lika självklart.
 
Enligt vissa så är kolhydrater en stor bov och enligt andra så ska fettet undvikas så gott det går, en tredje tycker att man ska äta mindre vissa dagar och en fjärde att man bara ska äta vegetariskt.
 
Huvudsaken är att maten är näringsrik, det vill säga att den innehåller det vår kropp behöver: energigivande näringsämnen, vitaminer, mineraler och antioxidanter samt att det fungerar för en själv och att man mår bra av det.
 
Jag tror på en bra balans mellan proteiner, fett och kolhydrater baserat på bland annat aktivitetsnivå. Hur ser din dag ut, vad behöver kroppen?
Vad mår du bra av?
Och som vuxen tror jag det är viktigt att föregå med gott exempel men att  också om man är i behov av att äta annorlunda pga att man exempelvis behöver gå ner i vikt kunna behandla det på ett bra sätt inför sina barn. Att det, precis som Jenny pratade om, inte behöver vara konstigt att föräldrar gör eller äter lite annorlunda då det skiljer mycket mellan barn och vuxna. 
Jag tror det är viktigt att man inte fokuserar för mycket på det man tycker är negativt med sin vikt eller blir manisk i sitt ätande utan att man kan visa att mat är viktigt och bra för både vuxna och barn.
 
Fokusera mindre på vad andra tycker är det bästa, fundera över och kanske prova dig fram för att se vad som är det bästa för dig.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela