A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Återhämtning

Publicerad 2014-08-29 17:29:42 i Allmänt, Mellanmål, Träning, kost,

Många undrar hur viktigt det egentligen är att äta något direkt efter träningen och det kan ha stor betydelse.
Det är viktigt att äta rätt mat vid rätt tillfälle för snabb återhämtning.
Styrketräning bryter ner musklerna som sen bygger upp sig igen, större och starkare.
Och för att de ska kunna göra det så behöver de aminosyror, vilket proteiner är uppbyggt av.
Kolhydrater är också viktigt att få i sig för att ge kroppen snabb energi.
När man tillsätter både kolhydrater och protein så har kroppen alltså inte bara proteiner att förbränna vilket räddar de proteiner du äter från att förbrännas helt och därmed inte göra den nytta de är där för.
Senast inom en halvtimme efter passet bör man äta något för maximal återhämtning.
 
En generell rekommendation för återhämtningsmål är att de ska innehålla ca 10-20g protein och ca 1g kolhydrater per kilo kroppsvikt. Väger man alltså 65kg bör man äta 65g kolhydrater.
 
Själv ska jag prova Nutraminos Nutramino Pro Amino. Det är deras BCAA.
BCAA innehåller de essentiella aminosyrorna Leucin, Isoleucin och Valin, de är alltså 3 av de 9 aminosyror som vi måste tillsätta.
Just BCAA används ofta som återhämtning för att man ska få en positiv proteinbalans och hjälpa återhämtningen.
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela