A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Träning gör dig mentalt starkare

Publicerad 2014-02-27 18:09:00 i Allmänt, Träning,

Idag har jag haft en kostrådgivning och efter det fick jag strängt säga till mig själv att jag skulle ner till gymmet.
Jag var så omotiverad..
Jag är sällan omotiverad eller opepp och de gånger jag blir det är jag oftast opeppad men ändå motiverad.
Inte idag. Visst finns väl en del motivation alltid där någonstans men den var svåråtkomlig idag.
Med eller utan motivation så skulle jag ner för ett kombinerat pass: biceps, triceps och mage.
Sagt och gjort, jag är nu nyduschad efter gympasset och nästan mentalt oövervinnelig! 

Att övervinna ursäkterna, latheten och undanflykterna kommer göra det lättare att göra detsamma nästa gång.
Som jag nämnt tidigare finns det tillfällen då man behöver, ska, hoppa över träningen men de gångerna är mycket färre än de gånger undanflykterna får bestämma.
Att stå ut med något som gör dig obekväm för stunden men som ger dig en vinst i det långa loppet skickar signaler till dig som gör det enklare att göra detsamma nästa gång och i andra situationer. 

Det kan jämföras med tillfällen där du exempelvis sökt ett nytt jobb, du måste då genomgå en intervju vilket oftast känns ganska obekvämt och jobbigt. Men det är nödvändigt att göra det för att få jobbet.
Ska man sluta äta socker så kan den första tiden utan vara enormt jobbig, men man vet att man gör det för sin egen skull, för sin hälsas, och därför bör man fortsätta hålla emot. 

När man ger allt man har, tar i för glatta livet, för att orka den där vikten, för att klara den där belastningen och tar i tills man inte orkar mer och då tar i ännu lite till för att man vet att man alltid kan lite till och att kroppen gärna fuskar, ger man sig själv bra förutsättningar att orka ännu lite till nästa gång. Att klara ännu mer!

Att göra sådant som inte känns roligt, bekvämt eller skönt i stunden för din egen skull, för din hälsa, kan göra dig oövervinnelig.



Supergott mellis: smoothie med kokosflakes och blåbär och Kung Markatta's frukt & nötbar


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela