A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Morgnar

Publicerad 2014-05-30 14:47:20 i Allmänt,

Jag älskar morgnar och det finns inte mycket som slår att kliva upp ganska tidigt en ledig och oplanerad dag, göra en riktig lyxfrukost så att man nästan inte behöver lunch, slå på Nyhetsmorgon och sitta i timmar i soffan tillsammans med Sebbe och bara njuta av god frukost, varandra och ledigheten. 
 
Rutinerna från morgon till morgon ser ganska olika ut beroende på om jag jobbar tidigt, senare eller om jag är ledig. 
 
Även morgnarna på jobbet är härliga. Att kicka igång dagen tidigt och samtidigt veta att man har hela eftermiddagen på sig hemma är grymt skönt.
Morgonrutinerna är att kliva upp ungefär 20 minuter innan jag ska åka hemifrån, klä på mig det som jag redan kvällen innan lagt fram, fixa håret, sminka en grund, trycka i mig två sedan kvällen innan kokta ägg och en skiva rågbröd med smör, örtsalt och kalkon. 
Lägga ner den färdigportionerade matlådan i bagen och traska ut till bilen.
Det är nog egentligen först när jag tar mitt förmiddagsmellis när magen börjar göra mig påmind om att det var någon timme sen frukost och klockan bara hunnit bli 8 som jag brukar reagera över hur tidigt jag egentlgien är uppe de dagarna. Eller när någon kommer in vid 9 och kvittrar ´godmorgon´ och jag är tvungen att slänga ett öga på klockan ´för visst kan det inte vara morgon fortfarande, klockan måste minst vara närmre lunch´ som jag påminns om hur länge jag varit vaken. Även de tillfällen jag kollar klockan vid 10-tiden och inser att halva min arbetsdag är avklarad förstår jag att min morgon varit tidig. Men då blir jag mest glad för att jag vet att jag har så mycket tid hemma under eftermiddagen.
 
Jobbar jag senare brukar jag sova så länge jag kan, framförallt om jag haft två tidiga morgnar innan. Sen blir det frukost framför Nymo, då oftast bovetegröt eftersom jag har tid att koka det också ett kokt ägg på en skiva rågbröd. Efter det brukar jag dra ner och träna, ta en dusch och göra mig i ordning, äta lunch och traska till tåget.
 
Jag trivs bra med att ha lite olika tider men att ändå ha desamma varannan vecka så att jag har rutiner som fungerar och att jag får sovmorogn ibland och långa, lediga eftermiddagar ibland. 
Det passar mig bra och då har jag tid att få in min träning ordentligt också. 



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela