A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Varför jag väljer ekologiskt

Publicerad 2014-05-31 07:00:44 i Allmänt, Kost,

Jag är sedan barnsben ´uppfödd´ på ekologiskt och krav-märkt och föredrar det absolut.
Jag tänke lista några av anledningarna till varför jag väljer eko framför konventionellt producerad mat.
 
- Miljön

Transport av maten påverkar inte miljön i samma utsträckning som kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel gör vilket används flitigt i vanlig produktion. Framställning av mineralgödsel är en stor källa till utsläpp av växthusgaser och det används inte heller i ekologiskt jordbruk.

- Giftfritt

Konstgödsel, kemiska bekämpningsmedel och genetiskt modifierade organismer får inte användas i produktionen. 
 
-Djurvänligt
 

Det finns strikta lagar och regler om hur djuren inom ett ekologiskt jordbruk får hanteras. Fodret ska vara ekologiskt framställt, kalvar ska matas med naturlig mjölk, minst 60% av fodret ska komma ifrån den egna ekologiska produktionen, ekologisk kreatur ska fortplanta sig naturligt med undantag för insemination, djuren ska ha möjlighet att vistas ute och man får inte ha för många djur på sina marker, kalvar får inte stå ensamma och man ska vara noga med förebyggande hälsovård. Och detta är bara en del av de bestämmelser som finns kring djurens välbefinnande.
 
- Hälsa
 

FN har nyligen konstaterat att det verkar som att en rad folkhälsosjukdomar kan vara kopplade till alla dessa små doser av kemikalier som vi får i oss under en lång tid.
Väljer du dessutom mat som är KRAV-märkt så vet du att maten är fri från onödiga tillsatser så som onaturliga färgämnen, konstgjorda smakförstärkare, konstgjorda konsistens´förbättrare´ mm.
 
- Smaken
 
 Köp hem en tomatplanta och ställ på altanen eller på balkongen så de får solmogna också köper du hem en o-ekologisk tomat.
Skörda en av dina egna tomater när de är fylliga och klart röda också äter du din egen tomat först och den o-ekologiska sen. Skillnaden är slående och köper du ekologiska tomater som inte massproducerats och besprutats så kommer du säkerligen att känna skillnad i smak.
Den ekologiska tomaten kommer att smaka tomat och fingrarna kommer lukta sådär härligt om du gnuggar dem emot tomaten eller blasten medan den oekologiska tomaten troligtvis kommer att vara smaklös
 
Priset skiljer en del på vissa produkter då det ekologiska kan vara dyrare men letar man kan man hitta ekologiskt till riktigt bra pris, ibland faktiskt bättre. Små lanthandlar kan ha vissa ekologiska produkter till ett bättre pris än de konventionellt odlade. Dessutom är det efterfrågan som till stor del styr priserna.
Bananer är ett lysande exempel. Förr kostade ekologiska bananer bra mycket mer än vanliga men efter att banan-besprutningen tagits upp ordentligt och gifterna som finns i bananer belysts så har trycket på eko-bananer ökat och priserna sjunkit.
Tycker man att det är för dyrt kan man börja byta ut vissa produkter. De som är värst besprutade är potatis, bananer, vindurvor och kaffe.
Faktum är att vi aldrig tidigare lagt så lite av vår ekonomi på den mat vi äter som vi gör idag.
Jag köper inte allt ekologiskt, men mycket!
Det vi stoppar i oss är faktiskt en investering i oss själva, vår hälsa, ett långt och friskt liv. Kanske är det värt de där extra pengarna? Vad prioriterar du?
 
 



 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela