A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Bovetegröt

Publicerad 2014-10-02 14:26:00 i Allmänt, Frukost, Kost,

Jag vet att många som provar bovetegröt första gången rynkar lite på näsan så jag tänkte ge lite tips på bra sätt att få den att smaka gott och göra den mer proteinrik.
 
Salt - Att salta gröten ordentligt medan den kokar gör verkligen skillnad smakmässigt har jag märkt. Smaken blir mildare och godare.
 
Torkad frukt - Russin, fikon och/eller aprikoser är riktigt gott att röra ner i gröten när den kokat en stund. Det gör gröten lite sötare och mer smakrik.
 
Frön - Koka gärna gröten med olika frön så som linfrön eller chiafrön för att boosta den med nyttiga fetter, mer fibrer och vitaminer och mineraler
 
Bär - Jag rör ofta ner blåbär eller hallon i min gröt vilket ger den en roligare färg och godare smak. I kombination med salt lyfter det verkligen smaken.
 
Äggvita - Jag kokar gärna gröten med en äggvita för att göra den mer mättande och för att få i mig mer proteiner.
 
Mjölk - Vill man kan man koka gröten i hälften vatten och hälften mjölk/mandelmjölk/sojamjölk/havremjölk/nötmjölk.
 
Proteinpulver - Addera proteinpulver när du kokar gröten. Detta kan lyfta smaken om du har ett som du gillar också blir gröten samtidigt proteinrikare.
 
Topping - Toppingen är A och O. Man kan egentligen toppa med vad som helst, själv så föredrar jag bär, hemkokt äpplemos, skivat äpple, kokosflingor, kanel, nötsmör, osötad mandelmjölk och nötter. Inte allt på samma gång men att ha flera alternativ gör det roligare att variera det annars mest rutinmässiga målet på dagen. 
 
Jag kokade min gröt på boveteflingor idag. Det är det som är smidigast att koka gröt på då man slipper skölja dem och det går väldigt fort. 
Nackdeleln är att flingorna är dyrast av det bovete som man kokar gröt på så har man lite mer tid finns det både helt och krossat bovete att köpa.
 
För mig blev det en portion bovetegröt som jag kokat med russin och blåbär och toppat med skivat äpple från trädgården, kokosflingor, kanel och osötad mandelmjölk, två ekologiska riskakor med bregott och örtsalt samt Nutraminos före-träningsdryck Heat innan jag sprang veckans andra löppass som idag var 4 km och det gjorde jag med en snittid på 5,55 min/km. Jag laddar mentalt för veckans tredje och sista löppass som blir i helgen och ska vara 8 km. Heja heja!
 
 


 




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela