A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Raw food-bollar

Publicerad 2013-09-30 19:23:00 i Allmänt, Kost, Mellanmål, Recept, Snacks,

Idag har jag haft en halvdag på jobbet så efter den hann jag med en lunch med Sebbe, baka kärleksmums till de i familjen som äter det, gjort egna raw food-bollar, fikat med Ellen, Mamma, Sebbe och Lars, ett tungt benpass (äntligen tillbaka efter ihållande halsont och hängig i kroppen) och en god tonfisksallad med familjen Barck.
 
Härligt vad man hinner med! :)
 
Benpasset var riktigt bra, det var ett tag sen jag fick hålla mig i trappräcket på väg ner från gymet men idag var en sådan dag.
Det är alltid skönt när man tar ut sig och pumpar så man inte orkar mer i övningarna, då vet man att man kört hårt och ordentligt.
 
Mina raw food-bollar som jag äntligen gjort gjorde jag så här:
 
1 dl solrosfrön
2 dl hasselnötter
1 dl mandlar
2 dl dadlar
1 dl vatten
1/2 msk kakao
1 msk honung
1/2 dl kaffe
 
Mixa frön och nötter till ett mjöl med bitar
Häll över det i en annan skål och mixa dadlarna med vattnet efter att de fått ligga i vattnet en stund
Häll ner det i frö- och nötblandningen, rör runt
Häll ner kaffe, honung och kakao
Blanda ordentligt tills det är en kladdig ´smet´
Rulla bollar av smeten och rulla de sen i kokos, låt stelna i kylen 
 
De blev jättegoda och passar bra som mellan- eller kvällsmål.
 
 


 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela