A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Enkla verktyg för förändring

Publicerad 2014-12-15 08:15:00 i Allmänt, kost,

Godmorgon måndag!
 
Veckan innan jul och 7 arbetsdagar, en 25-årsfest, fjärde advent och julbak och lite julmatslagning kvar innan julafton.
Julklappsrimmen har jag nästan skrivit klart, julklappar är inhandlade så när som på någon enstaka, handlingslistan inför julafton på det jag ska laga och handla är skriven och jag LÄNGTAR.
 
Tredje advent firades som sagt i Sigtuna tillsammans med flera favoriter med julmarknad, luciatåg och kusinträff.
 
Idag väntar troligtvis en löprunda, är egentligen sugen på gymmet men tror jag ska se till att ta mig ut i spåret. Det är något varmare idag än vad det var i lördags när jag halkade ut för 5 kilometer så förhoppningsvis är underlaget snällare.
 
För snart 5 år sen bestämde jag mig på samma sätt som säkert flera av er gör i dagarna, för att göra en förändring. 
Jag bestämde mig för att ta kontrollen över mitt liv och min hälsa och mitt första steg var att se över min kost. Att få tydliga riktlinjer, konkreta tips och råd och bra alternativ var något jag verkligen värdesatte. Det har jag tagit fasta på när jag, eleven själv, har blivit läraren.
Därför försöker jag vara så tydlig, strukturerad och pedagogisk som möjligt i min information, mina råd och kostplaner- och kostscheman.
 
Från en av mina nya klienter fick jag höra vid första tillfället:
- Oj, vad strukturerad och organiserad du är!
Då vet jag att jag lyckats med precis det jag vill; nämligen att på ett enkelt sätt förmedla det jag vill få fram.
 
När jag skriver kostscheman gör jag det på mitt sätt utifrån mina klienters personliga målsättningar.
Får jag till exempel en klient som vill gå ner i vikt och ska äta runt ca 1850 kcal om dagen skriver jag ett kostschema med flera olika förslag fast med samma mängd kalorier så att det ska vara enkelt att välja vilket av dem man vill, när man vill och veta att man inte behöver pussla eller oroa sig för att överskrida mängden någonstans.
Jag är förstås noga med att tänka över sammansättningen och av vilken typ av kalorier det är. 
 
Så här kan det se ut:
 
Frukostförslag 450 kcal
Mellanmålsförslag 150 kcal
Lunchförslag 450 kcal
Mellanmålsförslag 200 kcal
Middagsförslag 450 kcal
Kvällsmål/mellanmålsförslag 150 kcal
 
Det ska inte vara rocket science att försöka förbättra sina förutsättningar och stärka sin hälsa. Det är en av mina viktigaste motton när det kommer till att hjälpa människor med detta. 
 
Jag vet av erfarenhet att det inte är enkelt att bryta mönster och beteenden och då behöver man enkla och bra verktyg som fungerar i vardagen.
 
Hör av er om det är vad ni behöver.
 
[email protected]
Innehar F-skattesedel
 
Ha en bra start på veckan!
 






 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela