A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Ny och grön?

Publicerad 2014-12-06 09:28:00 i Allmänt, Träning,

Jag tror att alla känner igen sig i att vara nya i något; ett nytt jobb, nytt boende, nya relationer.
Och lika ny och grön som man kan vara i de situationerna, lika ny och grön kan man vara i gymmet.
Jag var det. När jag för många år sen (typ 9?!) tecknade mitt första gymkort ingick, tack och lov, en genomgång av gymmet och maskinerna så lite kött på benen fick jag. Men det är långt ifrån komplett kunskap (om man nu någonsin kan bli fullärd inom något). 
Så många gånger har jag stått och tittat mig förvirrat omkring, försökt dra mig till minnes hur någon annan gjort och testat göra likadant och förstås sneglat på maskinernas beskrivningar.
Och övning ger färdighet, nu känner jag mig trygg, säker och bekväm. Åtminstone på hemmaplan. Jag tar utan problem plats bland de fria vikterna, den plats man kanske känner sig mest osäker på. Av två anledningar: man kanske inte tycker att man kan tillräckligt och det är oftast överrepresenterat med killar.. 
Jag snappar förstås upp och letar fram nya övningar för att få ny inspiration i min träning men träningen i sig, oavsett nya övningar eller inte, är en komfortabel zon och jag testar gärna nytt. Dessutom, och kanske viktigast av allt, har jag börjat fokusera mer på att inte fokusera på andra. 
 
Har du som nyårslöfte att börja träna men det som håller dig tillbaka är osäkerhet och kanske okunskap så är mitt bästa tips:
 
- Följ med någon du känner som kan introducera dig
 
- Om gymmet erbjuder sessions-tider med PT (som vi gör) så utnyttja dem! Så mycket värt och väldigt inspirerande.
 
- Boka in ett tillfälle med PT. Man behöver inte köpa ett paket om man inte vill det, det går oftast bra att boka in ett tillfälle för att få input och tips.
 
- Googla! Ja, vad har vi nätet till om inte för att berika oss med mer kunskap? Googla övningar, det finns mängder med bra, seriösa sidor och profiler som tipsar om bra, roliga och effektiva övningar med fria vikter, kroppsvikt och i maskiner.
 




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela