A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Flera dagars frånvaro

Publicerad 2015-02-16 08:59:00 i Allmänt,

Nu är det ny vecka och jag är tillbaka både här och på jobbet. 
Helgerna är jag ofta mindre aktiv här och mer aktiv hemma. 
Helgen har varit alldeles perfekt med mycket tid med Sebbe, en ordentlig och supergod alla hjärtans dags-frukost med hembakade scones, syrlig filmjölk, frukt och annat gott. Även födelsedagsmiddag och söndagsfika med våra familjer har vi hunnit med och förstås en hel del skidor och vintersport.
 
Vintersport är populärt hemma hos oss; alpint, hockey och längdskidor är favoriter för oss båda och stora delar av våra familjer.
Igår bokade jag och Sebbe biljetter till sista helgen i Falun och skid-vm. Ska bli superkul! Både till damernas 30 km på lördagen och herrarnas 5 mil på söndagen har vi nu biljetter. Heja heja!
Och jag har förstås redan börjat fundera över restaurang för middag på lördagen, matsäck att ta med under tävlingarna och vart mina täckbyxor kan hålla hus?!
 
Många är sjuka och flera på jobbet har åkt på virus och förkylningar. Jag har, peppar peppar, klarat mig men känner av halsont, ont i öronen också nyser jag titt som tätt. Inte ett gott tecken och något som fick vara avgörande när jag planerade dagens träning; det blir ingen alls.. Tråkigt men viktigt! Vilan ska hålla mig frisk och på banan.
 
När jag är förkyld äter/dricker jag gärna:
 
- Grönt te med honung 
 
- Citron i t ex vatten eller te
 
- Vitlök; använd mycket vitlök i maten eller skiva vitlöken tunt och lägg på en smögås med brunost/mesost och ringla över olivolja
 
- Ingefära; något som jag helst använder färsk och då river i mitt te, skivar i en smoothie eller bara äter små skivor som den är
 
 



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela