A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

VA? Arsenik..

Publicerad 2015-02-20 08:39:00 i Allmänt, Kost,

Inte mindre än 6 laboratorieanalyser visar att ris-produkter innehåller arsenik.. Nu är jag både arg och besviken. Jag som äter mycket råris istället för exempelvis vitt ris eller vetebaserade produkter som bulgur och cous cous. Dessutom är riskakor nått jag äter nästan varje dag.. Också visar det sig att jag stoppar i mig ett av de farligaste grundämnena. PÅ GRUND AV ATT DET INTE FINNS NÅGOT GRÄNSVÄRDE FÖR DET. Skojar ni? 
 
1: Att det ens ska behövas??? 
 
2: Och hur i *** kan det inte finnas det när vi VET att så många producenter mer ofta än sällan väljer den enkla och mest ekonomiska vägen till färdig produkt utan tanken på vår hälsa i första hand. När vi vet att livsmedel proppas fulla med sånt som kroppen inte mår bra av och kan bli direkt sjuk av. Också finns det inga gränsvärden för arsenik..
 
Helt matt blir jag. Och jag vet inte vad som är värst; att det ska behövas gränsvärden eller att det inte finns några.. Jag kände bara suck när min otroligt medvetna och kunniga mormor mailade mig om detta igår och min mamma även berättade det senare.                                                                                           
 
Är det konstigt vilka problem vi har med alla folkhälsosjukdomar när vi proppas fulla med gifter och farliga ämnen som kroppen inte alls är skapt att ta hand om?
 
Nu blir det till att byta ut mycket av risprodukterna emot annat. Riskakor finns också gjorda på bovete så nu får jag välja det istället. Och förhoppninsvis kan det faktum att det här nu är allmänt känt och disskuteras sätta press på producenterna att hitta andra alternativ. Än så länge vet man inte riktigt hur mycket produkterna innehåller eller exakt hur farligt det är, men jag tycker att det oavsett känns väldigt olustigt.  
 
Läs DN´s artikel om detta här:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/arsenik-har-hittats-i-ris/
 
Och Aftonbladet´s här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20340525.ab 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela