A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Sockerfällor

Publicerad 2015-03-25 20:00:00 i Allmänt, Frukost, Kost, Mellanmål,

Idag testade jag Lindahls passionsfrukt- och persikokvarg för första gången. MUMMA! Jag hade en liten klick i min krämiga morgonsmoothie och tog resten tillsammans med några hallon till eftermiddagsmellis och gillade den mycket. 
Egentligen, rent innehållsmässigt, så föredrar jag naturell kvarg som jag smaksätter med exempelvis bär, frukt eller lite honung men ibland så varierar jag med någon smaksatt. 
As usual; ät allt men inte alltid!
 
Jag tjatar alltid om att frukosten är viktig, dock kan vissa frukostvanor stjälpa istället för att hjälpa. Till exempel om frukosten innehåller mycket socker. 
Ett enkelt knep att se om en produkt innehåller mycket socker är förstås att läsa innehållsförteckningen.
Är det bröd eller müsli/flingor man ska köpa så kan man följa en gyllene regel; att varav sockerarter (som står under kolhydrater på innehållsförteckningen) är mindre än 4-5g per 100g. 
Ett mörkt bröd är nödvändigtvis inte nyttigt eller fattigt på socker.
Ska du köpa yoghurt kan du jämföra varav sockerarter även där även om du kanske inte följer den gyllene regeln på samma sätt. Men skillnaden mellan en ekologisk, naturell yoghurt och en fruktyoghurt kan vara STOR. En portion yoghurt är runt 200g och äter man då en yoghurt som innehåller 14 gram socker per 100g så ger det 28g socker i en portion vilket motsvarar ca 9 sockerbitar (!). Toppar man med sockrade flingor och tar en skiva toast till har man smällt i sig en ansenlig mängd socker redan till frukost. 
Många menar att sockerinnehållet i vissa paket flingor gör så att de kvalificerar in på godishyllan. 
Efter en sån frukost är det inte konstigt om man blir hungrig och sugen, grinig och trött.
Även vanlig apelsinjuice kan innehålla mycket socker, vissa nästan lika mycket som läsk. 
För dem flesta är det heller ingen nyhet att sockret påverkar oss negativt även på längre sikt genom att öka risken för ett flertal allvarliga sjukdomar; vi har alltså mycket att vinna på att göra andra val.
 
Att istället välja en naturell yoghurt utan tillsatt socker och toppa med bär som i sin tur är fulla med fibrer, vitaminer och mineraler och en skiva rågbröd; då har man gjort sig själv en tjänst och man kommer att må mycket bättre under dagen. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela