A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

80/20 för mig

Publicerad 2014-10-31 07:33:00 i Allmänt,

Jag äter sådant som jag mår bra av och sådant som är hälsosamt för mig kanske 80% av tiden medan jag 20% av tiden får i mig sådant som jag inte skulle stämpla som nyttigt. 
Mina middagar och luncher under veckorna består oftast av proteiner, mer omättat än mättat fett och mer långsamma kolhydrater än snabba.
Exempelvis fisk, sötpotatis, kyckling, grönsaker, råris, quinoa. Jag äter alltid frukost och mellanmål. Jag försöker undvika vitt socker och tillsatser och handlar mycket av min mat ekologisk, jag tränar i snitt 5 dagar i veckan.
Ibland äter jag godis, jag tar gärna ett glas vin på helgerna, det händer att jag smäller i mig en pizza, jag tycker om att baka och gör det framförallt i december och på adventssöndagarna dignar matbordet av hemgjort julgodis och julbak som jag med glädje njuter av, när vi går ut och äter eller blir bjudna på middag äter jag alltid det som serveras/det jag beställer in, jag hinner inte alltid med de 5 träningspassen jag vill och då får det vara så.
 
Idag är en av de där 20% dagarna, det har jag redan bestämt. Efter ett inbokat möte för köksplanering och ritning under eftermiddagen, efter jobbet, så ska via åka hem och göra någon god middag och sen avsluta fredagen i äkta halloween-anda; med en sprakande brasa och en skål godis.
Behöver jag säga att jag längtar till kvällen?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela