A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Glad påsk!

Publicerad 2013-03-31 18:42:00 i Kost, Middag/Lunch,

Påsken har bjudit på otroligt mycket god mat och såklart en del godis och träning.
Den firades i fredags med familjerna Hagberg/Persson och Barck. Som vanligt både gott och mysigt!

Igår firade ett gäng glada tjejer Ellen. Först med middag på restaurang Barolo med tomatsallad och vitlöksbröd till förrätt och gös med pestorisotto till varmrätt.
Kvällen fortsatte på Berget.

Idag har jag lagat två soppor: en linssoppa och en potatis- och purjolöksoppa som ska frysas in så vi bara kan tina dem snabbt.

Linssoppa:
Fräs 5 morötter, 1 lök och 3 vitlökar tills de mjuknat.
Ha i oregano och timjan.
Skölj och ha i 500g röda linser.
Tillsätt 1 burk krossade tomater, 2 st kyckling- höns eller grönsaksbuljongtärningar och 12-15 dl vatten.
Låt puttra i 20-25 minuter och smaka av med salt och peppar.
De röda linserna är proteinrika så soppan är ganska mättande.

Potatis- och purjolöksoppa:
Hacka 5-6 potatisar och 2 lökar, fräs tills de mjuknat.
Ha i och fräs en purjolök.
Tillsätt 2 höns- eller grönsaksbuljongtärningar med 1L vatten.
Låt puttra tillsammans.
Tillsätt 2dl grädde och koka tills potatisen mjuknat.
Mixa då soppan med mixerstav och smaka av med salt och peppar.
Jag använder mig av matlagningsgrädde som har en lägre fetthalt än vanlig vispgrädde.

Det är både enklare och går snabbare än vad man tror.

Till följd av den sämre mathållningen under helgen så har jag mått lite illa till och från. Min kropp är inte van vid socker och sädesslag så det har resulterat i att den reagerat på det nu när jag ätit det ett par dagar i rad.
Först när man är utan socker under en period och 'detoxar' sig från det och sen äter det igen lägger man märke till hur man faktiskt mår av det.
Prova att ha som när man var liten, ett godislöfte och se hur din kropp reagerar på sockret när du börjar äta det igen.

 

 

 

 

 

Karibiska smaker

Publicerad 2013-03-28 10:43:25 i Kost,

Middagen igår blev Keldas karibiska soppa som var riktigt god.
För att få lite extra proteiner till mina muskler, framförallt biceps, triceps, axlar och abs som jag tränade igår så fyllde jag på soppan med lite tonfisk och kidneybönor.

Till lunch idag blir det en ganska proteinrik tonfisksallad med proteiner ifrån olika grupper: tonfisk, kidneybönor och quinoa.

Efter jobbat idag väntar 4 dagars påskledigt, underbart!
Ser väldigt mycket fram emot helgen :).

Junkfood!

Publicerad 2013-03-27 13:26:23 i Kost,

Ännu en anledning till att hålla sig borta från fast food och hel- och halvfabrikat är att olika fast food-rätter testats i London och det har dykt upp både en hel del blod och hjärta i maten och ännu värre är väl att de i en lammcurry-rätt inte ens har kunnat fastställa vad för typ av kött den innehåller och det spekuleras kring att det skulle kunna vara hund..

Läs Aftonbladets artikel om det: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article16496742.ab

Att försöka hålla sig så gott det går till att göra det mesta själv och köpa bra råvaror att göra det med känns just nu ÄNNU MER motiverande!

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på mariaskostradgivning@gmail.com för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela