A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Fettsnålt eller fettfälla?

Publicerad 2012-08-31 13:58:00 i Kost,

Det som nog kan förvirra och förvilla folk i affären är när det står på en produkt 3% fett. Det låter faktiskt inte speciellt mycket men då ska man veta att detta är vikten man talar om, alltså hur mycket procent av varan är fett, i vikt. Vad många inte vet är att energiprocenten (E%), den som talar om ett enskilt näringsämnes energi är något annat.

Vikt och energi är två skilda saker.
Det finns såklart 100% energi i den här varan som innehåller 3% fett i vikt och för att räkna ut hur mycket av den här varans energi som är fett kontra protein och kolisar så gör man så här:

1 gram fett ger 9 kcal
Så gångra det med antal viktprocent; alltså 3•9
Då får du 27 som du delar med varans totala näringsvärde på 100 gram. Säg i det här fallet 60.
27/60 blir 0,45
Och det ska sen gångras med 100.
Du får då 45.
Alltså är 45% av den här varans näringsinnehåll fett om man jämför med protein och kolisar.

Du kan göra likadant med protein och kolhydrater, men ta med i beräkningen att de ger 4 kcal per gram och inte 9 som fettet.

Krångligt? Litegrann, men definitivt matnyttigt att veta om!

Te-time

Publicerad 2012-08-30 22:22:56 i

Sen så länge jag kan minnas har grönt te och honung alltid funnits i köket sen jag var liten och jag tog med mig den vanan så det är något vi alltid har hemma hos oss också.
Och är det något jag alltid plockar fram när jag är sjuk eller bara förkyld så är det just te och honung, idag var inget undantag.

Favoriten är kamomillte, som mamma alltid ordnade så det kändes lite mysigt att vara sjuk.
Det är också lite avslappnande och lugnande så det är perfekt att dricka innan läggdags.

Har fallit i fällan

Publicerad 2012-08-30 16:28:00 i Kost,

Kvarg.. Jag har varit lite skeptisk då jag brukar vara det emot det mesta i förpackningar på hyllorna. Men nu har jag gett med mig och insett att det faktiskt kanske är ganska bra.
Det är ett nytt mellanmål i våran kyl och jag äter det med lite banan, nötter och kanel.
Då det är proteinrikt så är det perfekt vid styrketräning.
En dag som den här, när jag inte kan träna, äter jag mindre.

Det är viktigt att tänka på energibalansen och förstå att det du stoppar i dig ska du också göra av med. På så sätt har din kropp ett fungerande kretslopp.
Därför anpassar jag min kost lite från dag till dag, beroende på hur mycket energi jag gör av med.

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på mariaskostradgivning@gmail.com för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela