A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Viktigt att kunna byta fokus

Publicerad 2013-08-30 13:01:12 i Allmänt,

Träningen är ett bra sätt att koppla bort stress på.
Man ändrar fokus och inne på gymmet eller med löparskorna på ute i spåret så har man fokus på just det man gör, inte allt annat.

Att konditionsträna ökar också koncentrationsförmågan, fokus och prestationer då man ökar sin syreupptagningsförmåga som gör det lättare för blodet att transportera syre till hjärnan.

Just nu är jag inne i en hektisk period.
Jag är ansvarig för eventen och konferenserna och det är helt nytt här så allt måste tas med i planeringen och allt måste tänkas på.
Jag jobbar närmast en underbar tjej som sköter bokandet och säljandet och därefter är det mitt jobb att ta över ansvaret.
Det är både spännande och roligt och som sagt otroligt mycket att fixa och hålla reda på, framförallt nu innan starten i nästa vecka.


Ser också galet mycket fram emot fredagsnyset med Sebbe ikväll och även heldag med kalas för morfar imorgon.
Då stänger jag av jobbet ordentligt och ägnar mig till 100% åt att njuta av helgen :)!

Kräftsås

Publicerad 2013-08-29 20:38:00 i Kost, Middag/Lunch, Recept,

Idag åt vi pasta och som jag har längtat. De snabba kolhydraterna och framförallt sädesslagen och gluten gör att jag sällan äter det.
Men idag köpte jag en pasta gjord på bara majs och vatten.

Till det blev det en riktigt god kräftsås!

1-1.5 dl krossade tomater
2.5 dl lätt crème fraîche 
1 burk (á 170g) kräftstjärtar
1.5 tsk hummerfond
Hackad dill

Koka upp krossade tomater, hummerfond och crème fraîche ett par minuter.
Häll i kräftstjärtarna och dillen och låt puttra ytterligare någon minut.

Servera :)!! 

Vi åt med avokado, lite majs och stekt halloumi. 
Det var så gott och gick riktigt fort att laga.

 

 

 

 

Jag spenderade en stund med min och Sebbes söta guddotter Cornelia och hennes fina mamma Sara på eftermiddagen.

Mycket bus blev det :)! 

 

 
 
 

 

 

Tonfiskröra

Publicerad 2013-08-29 11:40:53 i Middag/Lunch, Recept,

Efter tips från en av Sebbes kompisar gjorde jag en tonfiskröra, fast med lite egna ingredienser också.

Ingredienser:
Hackad lök, röd och gul
Krossade tomater
Salt & peppar
Tonfisk
Kidneybönor

Jag fräste lök, krossade tomater och salt och peppar.
När det puttrat en stund hade jag i tonfisk och kidneybönor och lät det puttra en stund till.
När allt är varmt är det klart.
Jag åt med quinoa till och Sebbe med pasta.
Den är perfekt som pastasås!

Där kan man prata om snabbmat som är både god och nyttig!

Till frukost imorse åt jag ett kokt ägg, en ekologisk majs'ris'kaka med jordnötssmör och en smoothie gjord på:
Ca 3 dl laktosfri yoghurt
1 banan
1 1/2 dl bär och exotiska frukter
2 msk proteinpulver
Kokos
Linfrön

Det blev ganska mycket så det räcker till en liten mellanmåls smoothie också :).

Efter det har jag både gymat, bröst och mage stod på schemat, och jobbat lite hemifrån.



Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på mariaskostradgivning@gmail.com för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela