A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Snart helg för mig med

Publicerad 2014-05-31 11:36:14 i Allmänt, Träning,

Nu lider den här 50-timmars veckan som dessutom toppats med någon kostrådgivning emot sitt slut.
Det är bara idag kvar och kvällen spenderas sen tillsammans med världens bästa Sebbe. Nu längtar jag hem! 
 
En av alla fördelar med att jobba som jag gör är att jag kan åka in tidigare till jobbet och ha hela gymmet för mig själv i lugn och ro.
Och precis det gjorde jag imorse.
Ett benpass hann jag med innan jag öppnade och jag känner mig nu piggare och starkare.
Det är skönt att börja dagen med ett träningspass.
 
Nu laddar och taggar jag inför nästa vecka då jag bara jobbar 4 dagar innan jag går på lika många dagars ledighet och framförallt så ska min 25-årsdag firas med stort kalas under den helgen. 
Det ser jag galet mycket fram emot och följer förstås väderkartan slaviskt i hopp om att det ska bli riktig sommarvärme och strålande sol. 
 
Är det någon som ska springa eller heja fram någon i Sthlm Martathon idag? Stort lycka till till alla deltagare :)!!
 

Hoppas ni alla har en fin dag! 


#gymselfie 

Varför jag väljer ekologiskt

Publicerad 2014-05-31 07:00:44 i Allmänt, Kost,

Jag är sedan barnsben ´uppfödd´ på ekologiskt och krav-märkt och föredrar det absolut.
Jag tänke lista några av anledningarna till varför jag väljer eko framför konventionellt producerad mat.
 
- Miljön

Transport av maten påverkar inte miljön i samma utsträckning som kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel gör vilket används flitigt i vanlig produktion. Framställning av mineralgödsel är en stor källa till utsläpp av växthusgaser och det används inte heller i ekologiskt jordbruk.

- Giftfritt

Konstgödsel, kemiska bekämpningsmedel och genetiskt modifierade organismer får inte användas i produktionen. 
 
-Djurvänligt
 

Det finns strikta lagar och regler om hur djuren inom ett ekologiskt jordbruk får hanteras. Fodret ska vara ekologiskt framställt, kalvar ska matas med naturlig mjölk, minst 60% av fodret ska komma ifrån den egna ekologiska produktionen, ekologisk kreatur ska fortplanta sig naturligt med undantag för insemination, djuren ska ha möjlighet att vistas ute och man får inte ha för många djur på sina marker, kalvar får inte stå ensamma och man ska vara noga med förebyggande hälsovård. Och detta är bara en del av de bestämmelser som finns kring djurens välbefinnande.
 
- Hälsa
 

FN har nyligen konstaterat att det verkar som att en rad folkhälsosjukdomar kan vara kopplade till alla dessa små doser av kemikalier som vi får i oss under en lång tid.
Väljer du dessutom mat som är KRAV-märkt så vet du att maten är fri från onödiga tillsatser så som onaturliga färgämnen, konstgjorda smakförstärkare, konstgjorda konsistens´förbättrare´ mm.
 
- Smaken
 
 Köp hem en tomatplanta och ställ på altanen eller på balkongen så de får solmogna också köper du hem en o-ekologisk tomat.
Skörda en av dina egna tomater när de är fylliga och klart röda också äter du din egen tomat först och den o-ekologiska sen. Skillnaden är slående och köper du ekologiska tomater som inte massproducerats och besprutats så kommer du säkerligen att känna skillnad i smak.
Den ekologiska tomaten kommer att smaka tomat och fingrarna kommer lukta sådär härligt om du gnuggar dem emot tomaten eller blasten medan den oekologiska tomaten troligtvis kommer att vara smaklös
 
Priset skiljer en del på vissa produkter då det ekologiska kan vara dyrare men letar man kan man hitta ekologiskt till riktigt bra pris, ibland faktiskt bättre. Små lanthandlar kan ha vissa ekologiska produkter till ett bättre pris än de konventionellt odlade. Dessutom är det efterfrågan som till stor del styr priserna.
Bananer är ett lysande exempel. Förr kostade ekologiska bananer bra mycket mer än vanliga men efter att banan-besprutningen tagits upp ordentligt och gifterna som finns i bananer belysts så har trycket på eko-bananer ökat och priserna sjunkit.
Tycker man att det är för dyrt kan man börja byta ut vissa produkter. De som är värst besprutade är potatis, bananer, vindurvor och kaffe.
Faktum är att vi aldrig tidigare lagt så lite av vår ekonomi på den mat vi äter som vi gör idag.
Jag köper inte allt ekologiskt, men mycket!
Det vi stoppar i oss är faktiskt en investering i oss själva, vår hälsa, ett långt och friskt liv. Kanske är det värt de där extra pengarna? Vad prioriterar du?
 
 



 
 
 

Morgnar

Publicerad 2014-05-30 14:47:20 i Allmänt,

Jag älskar morgnar och det finns inte mycket som slår att kliva upp ganska tidigt en ledig och oplanerad dag, göra en riktig lyxfrukost så att man nästan inte behöver lunch, slå på Nyhetsmorgon och sitta i timmar i soffan tillsammans med Sebbe och bara njuta av god frukost, varandra och ledigheten. 
 
Rutinerna från morgon till morgon ser ganska olika ut beroende på om jag jobbar tidigt, senare eller om jag är ledig. 
 
Även morgnarna på jobbet är härliga. Att kicka igång dagen tidigt och samtidigt veta att man har hela eftermiddagen på sig hemma är grymt skönt.
Morgonrutinerna är att kliva upp ungefär 20 minuter innan jag ska åka hemifrån, klä på mig det som jag redan kvällen innan lagt fram, fixa håret, sminka en grund, trycka i mig två sedan kvällen innan kokta ägg och en skiva rågbröd med smör, örtsalt och kalkon. 
Lägga ner den färdigportionerade matlådan i bagen och traska ut till bilen.
Det är nog egentligen först när jag tar mitt förmiddagsmellis när magen börjar göra mig påmind om att det var någon timme sen frukost och klockan bara hunnit bli 8 som jag brukar reagera över hur tidigt jag egentlgien är uppe de dagarna. Eller när någon kommer in vid 9 och kvittrar ´godmorgon´ och jag är tvungen att slänga ett öga på klockan ´för visst kan det inte vara morgon fortfarande, klockan måste minst vara närmre lunch´ som jag påminns om hur länge jag varit vaken. Även de tillfällen jag kollar klockan vid 10-tiden och inser att halva min arbetsdag är avklarad förstår jag att min morgon varit tidig. Men då blir jag mest glad för att jag vet att jag har så mycket tid hemma under eftermiddagen.
 
Jobbar jag senare brukar jag sova så länge jag kan, framförallt om jag haft två tidiga morgnar innan. Sen blir det frukost framför Nymo, då oftast bovetegröt eftersom jag har tid att koka det också ett kokt ägg på en skiva rågbröd. Efter det brukar jag dra ner och träna, ta en dusch och göra mig i ordning, äta lunch och traska till tåget.
 
Jag trivs bra med att ha lite olika tider men att ändå ha desamma varannan vecka så att jag har rutiner som fungerar och att jag får sovmorogn ibland och långa, lediga eftermiddagar ibland. 
Det passar mig bra och då har jag tid att få in min träning ordentligt också. 



 

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på mariaskostradgivning@gmail.com för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela