A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Bönpasta

Publicerad 2015-03-31 06:52:00 i Allmänt, Kost,

Godmorgon! 
Visst är det härligt att det redan är ljust? Lite jobbigt kändes det dock ändå att gå till jobbet tidigt de här dagarna efter att klockan ställts fram en timme; den härliga soluppgången och det sköna ljuset kommer nu senare och jag fick återigen traska Söder fram i mörker. Men det dröjer inte länge innan ljuset kommer ännnu tidigare och det återigen är ljust när jag kliver av tåget på morgnarna. 
 
Jag är på jobbet och förbereder lite inför en uppföljning med en av mina kostrådsklienter i eftermiddag och en ny klient som jag ska träffa imorgon. Jag går igenom mallar på olika kostscheman och inväntar en kostdagbok för att kunna anpassa ett utkast av ett kostschema specifikt efter morogndagens klient som vi ska gå igenom och stämma av tillsammans så att hon också får godkänna det och komma med feedback. 
 
Har ni testat Risenta´s bönpasta? Om inte så är det ett måste! Jag kan verkligen sakna pasta och älskar att det kommit en som är glutenfri, ekologisk och dessutom proteinrik. Jag tycker verkligen att de har lyckats bra med den. Den är god och ganska lik vanlig pasta. 
Den är gjord på ekologiska sojabönor, gröna eller gula, vilka proteinet i pastan kommer ifrån. Sojabönor har ett högt proteininnehåll och alla tre sorter (spaghetti, fettuccine på gula sojabönor och på gröna sojabönor) innehåller ca 44g protein per 100g (!).
Man behöver absolut inte vara glutenintolerant eller som mig, känslig emot vete, för att tjäna på att äta den istället för vanlig pasta. Man undviker de snabba kolhydraterna och får i sig extra mycket proteiner. 
Igår blev det deras spaghetti som jag gjorde krämig med lite creme fraiche, vatten, kycklingbuljong och vitlök och till det åt vi ekologiska nötfärsbiffar kryddade med salvia.
 
 
 
 

Vardagsmotionen

Publicerad 2015-03-30 09:07:00 i Allmänt,

Träningen i fredags gick sådär. Jag var väldigt trött och började känna mig illamående och fick huvudvärk emot slutet så jag hoppade över sista övningen. Efter en stund på soffan och ett återhämtningsmål kände jag mig bättre; antagligen var det den väldiga tröttheten som spökade. 
 
Helgen har jag fortsatt spenderat med middag med vänner, frukost med Mamma, Lars, Mormor och Morfar, babyshower för en av mina fina vänner och sen överrasknings 50-årskalas. Söndagen bjöd på riktigt tråkigt väder och för att vända det till något bra stannade vi inne, med en brasa och tända ljus hela dagen.  
 
Vardagsmotionen är minst lika viktig som den inplanerade träningen, om inte viktigare. Att röra på kroppen och få igång pulsen och syresättningen. För mig är det ingen utmaning, jag går och står mestadels på jobbet, jag hoppar alltid av tåget på Södra station och promenerar raskt till jobbet på 10-15 minuter, jag går alltid längst bort på perrongen när jag hoppar på tåget och tänker påa tt välja trapporna istället för rulltrappor eller hiss.
 
Men för många är vardagsmotionen inte lika enkel att få in i vardagen. Framförallt inte om man har ett stillasittande jobb och alltid tar bilen dit.
Kanske kan man ta några extra varv i trappan hemma eller parkera en bit ifrån jobbet? 
Eller planera in 15 minuter innan jobbet och 15 minuter efter?
Man kan också aktivt tänka på att välja trappan istället för hissen. 
 
Studier visar att den största förändringen sker om man går från stillasittande till 30 minuters rörelse om dagen. Alltså inte när man ökar från 3 till 5 pass i veckan eller liknande. 
Så ha 30 minuter om dagen som mål (man kan till och med dela upp de 30 minutrarna) och din kropp kommer att bli väldigt glad.
 
 
 
 

Att jobba med fokus på välmående ger välmående

Publicerad 2015-03-27 06:43:00 i Allmänt, Träning,

Att jobba i ett team med fokus på hälsa, välmående, träning och kost är fantastiskt roligt. Alltid finns det glädje och energi. Alltid finns det förståelse för bra och dåliga dagar; för personliga rekord och dagar som dippar. 
Alltid kan man hitta pepp, motivation och inspiration hos både kollegor fullmatade med kunskaper och medlemmar som utvecklas, kämpar och uppnår sina mål. 
Man lär sig mycket av människorna runt omkring sig och får själv bidra med kunskap.
 
Idag är jag tidigt på jobbet och kommer också att åka hem efter lunch när jag jobbat färdigt för dagen. Jag ser fram emot nästa vecka som är en spännande och härlig vecka på många sätt. Bland annat startar ett nytt projekt som jag är delaktig i som jag berättar mer om längre fram, dessutom är det kortvecka då det är påsk och jag har planerat in veckans första tre dagar med lite extra jobb och kostrådgivningar; både uppföljning och nystart för att sen kunna vara ledig tors-sön. 
 
En fantastiskt god gulaschsoppa (längtar till lunchen) och sen våfflor med bland annat färska, ekologiska (!) jordgubbar gjorde jag till middag igår. I eftermiddag väntar ett pass i gymmet med fokus på rumpa och rygg. 
 
Mina favoritövningar för rumpan är bland annat olika typer av Donkey kicks, både i cable cross och i smith-maskinen. 
Även olika typer av squats; pistol squats och bulgarian squats är effektiva övningar och kräver dessutom att man jobbar med balansen och lite extra med coremuskulaturen.
Lite sånt blir det nog idag. 
 
 
 
 

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på mariaskostradgivning@gmail.com för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela