A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Massage

Publicerad 2014-02-28 14:32:43 i Allmänt,

Efter mitt tunga benpass i onsdags fick jag en otroligt skön och väl behövd helkroppsmassage med fokus på benen av Sebbe. 

Massage ökar blodcirkulationen och hjälper kroppen att transportera bort slaggprodukter vilket i sin tur kan hjälpa emot träningsvärk. Och det är precis vad massagen jag fick av Sebbe hjälpt mig med. 
Att massera i venernas riktning, emot hjärtat, hjälper kroppen att transportera det syrefattiga blodet tillbaka till hjärtat för att syresätta och sen skicka det tillbaka ut i kroppen igen.

Oftast så kommer min träningsvärk med full styrka två dagar efter passet men idag, två dagar efter, är det faktiskt helt okej.

Massage är ju helt underbart skönt och man kan aldrig få för mycket av det :)!



Träning gör dig mentalt starkare

Publicerad 2014-02-27 18:09:00 i Allmänt, Träning,

Idag har jag haft en kostrådgivning och efter det fick jag strängt säga till mig själv att jag skulle ner till gymmet.
Jag var så omotiverad..
Jag är sällan omotiverad eller opepp och de gånger jag blir det är jag oftast opeppad men ändå motiverad.
Inte idag. Visst finns väl en del motivation alltid där någonstans men den var svåråtkomlig idag.
Med eller utan motivation så skulle jag ner för ett kombinerat pass: biceps, triceps och mage.
Sagt och gjort, jag är nu nyduschad efter gympasset och nästan mentalt oövervinnelig! 

Att övervinna ursäkterna, latheten och undanflykterna kommer göra det lättare att göra detsamma nästa gång.
Som jag nämnt tidigare finns det tillfällen då man behöver, ska, hoppa över träningen men de gångerna är mycket färre än de gånger undanflykterna får bestämma.
Att stå ut med något som gör dig obekväm för stunden men som ger dig en vinst i det långa loppet skickar signaler till dig som gör det enklare att göra detsamma nästa gång och i andra situationer. 

Det kan jämföras med tillfällen där du exempelvis sökt ett nytt jobb, du måste då genomgå en intervju vilket oftast känns ganska obekvämt och jobbigt. Men det är nödvändigt att göra det för att få jobbet.
Ska man sluta äta socker så kan den första tiden utan vara enormt jobbig, men man vet att man gör det för sin egen skull, för sin hälsas, och därför bör man fortsätta hålla emot. 

När man ger allt man har, tar i för glatta livet, för att orka den där vikten, för att klara den där belastningen och tar i tills man inte orkar mer och då tar i ännu lite till för att man vet att man alltid kan lite till och att kroppen gärna fuskar, ger man sig själv bra förutsättningar att orka ännu lite till nästa gång. Att klara ännu mer!

Att göra sådant som inte känns roligt, bekvämt eller skönt i stunden för din egen skull, för din hälsa, kan göra dig oövervinnelig.



Supergott mellis: smoothie med kokosflakes och blåbär och Kung Markatta's frukt & nötbar


Glasnudlar

Publicerad 2014-02-26 19:35:04 i Allmänt, Kost, Middag/Lunch,

En stor del av dagen har spenderats i Sthlm med bästa Michaela och i eftermiddags joggade jag ner till gymmet och körde ett benpass under en dryg timme. 
Efteråt ångrade jag mig nästan att jag inte tagit bilen.. Benen var helt slut och mitt mentala fick släpa benen hem och uppför backarna.

Övningar under dagens pass:

Benpress
Squats i smith-maskin
Marklyft på stepbräda i smith-maskin
Vadpress i smith-maskin
Utsida lår i maskin
Insida lår i maskin
Bulgariska utfall
Lårpress i maskin
Lårlyft i maskin

Benen var något möra efter det och får nu vila på soffan.

Till middag gjorde jag soja-, honung- och ingefärsmarinderad lax med en sallad på glasnudlar gjorda på mungbönsmjöl, finrivna morötter, avokado, bladspenat och rostade pumpafrön.

Det var första gången jag gjorde glasnudlar och oj vad enkelt det var!
Koka upp vatten med lite salt.
Häll i nudlarna, ta av kastrullen från plattan och låt den stå i 3 minuter.
Skölj dem sen i kallt vatten.
De är kolhydratrika och passar på så sätt bra före och efter träning, kolhydraterna är ganska långsamma.



Trött efter jogg, benpass och promenad hem


Sallad på glasnudlar, avokado, finrivna morötter, rostade pumpafrön och bladspenat





Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på mariaskostradgivning@gmail.com för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela