A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

13 KILOMETER

Publicerad 2014-12-22 06:24:00 i Allmänt, Träning,

 Helgen var superbra!
 
Jag slutade redan vid 12 i fredags och åkte raka spåret till gymmet hemma för en stund på bandet innan rygg och triceps och fortsatte sen hem till familjen Barck där vi bakade julgodis och åt fantastiskt god mat.
Det var massor med favoriter i en och samma måltid; gorgonzolafylld kyckling med sötpotatisgratäng.
 
Efter en lång, härlig sovmorgon och en god frukost tillsammans med S åkte jag ner till gymmet för veckans långpass. Med veckans 7 km som faktiskt var riktigt roliga på bandet med mig i tankarna var jag ganska inställd på att det skulle gå bra. 
 
Jag delade upp passet i olika mål: 4,5 kilometer; 1/3 passerad, 6,5 kilometer; halvvägs, nedräkningen börjar, 10 kilometer; milen avklarad och bara ynka 3 kilometer kvar.
 
Kilometeruppdatering:
 
2-3 kilometer: Redan efter bara 2-3 km ville jag kliva av.. Jag låste mig antagligen lite vid vetskapen att jag skulle stå där i 1-1,5 timme och det var inte tillräckligt svalt och ventilerat för mig.
 
6,5 kilometer: Det var en rejäl befrielse när jag passerade halvvägs trots att hjärnspökena förde tankarna lite till att det var lika långt kvar som jag nu sprungit. Men nu började nedräkningen.
 
9 kilometer: Här kom euforikänslorna. Det är svårt att förklara och beskriva men när man presterar något fysiskt som man kanske inte trott eller när man biter ihop trots att det är tungt och kör på så uppnår man något tillstånd av eufori när man närmar sig det man strävar efter och vet att man gör det för att man bestämt sig. Jag fick både gåshud, en rusande känsla igenom hela kroppen samtidigt som ögonen tårades och jag visste att det inte var långt kvar.
 
10 kilometer: Här började jag räkna ner på riktigt.
 
12 kilometer: Jag hade kraft kvar att kräma ur benen och höja hastigheten sista biten och knappade in lite på tiden och avslutade med ett leende, i alla fall inombords.
 
Jag var så jäkla nöjd och glad efter att jag gjort det. Vilken pannbensträning att stå på bandet i 13 kilometer. Det var inte tillräckligt svalt trots att jag öppnat fönstrena närmast löpbanden. Men titt som tätt, nästan som att det var tillägnat mig, kom det svala, friska pustar och jag kände mig som en fisk på land som kippade efter allt nytt syre jag kunde få tag på. 
 
Efter passet åkte jag hem och gjorde mig i ordning inför kvällens 25-årskalas som var riktigt roligt och lyckat.
 
Söndagen startade med adventsfrukost med S, syster och hennes andra hälft. Dagen fortsatte med en frisk promenad i solen, herrarnas skidskytte och förstås damernas EM-brons i handboll innan jag och S drack glögg och klädde granen.
 
I eftermiddag tar jag julledigt, det ska bli superskönt! Ha en fin dag!









Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela