A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Att få till planeringen

Publicerad 2014-12-03 15:26:00 i Allmänt, Frukost, Kost, Middag/Lunch, Recept,

Sovmorgon, julkalender och mugcake med goda tillbehör. Det var min härliga start på dagen.
Istället för äpple skivade och mosade jag ner en halv banan i morgonens mugcake och till det åt jag varma hallon, färsk mango, den andra halvan av bananen och kokosflingor. MUMS!

Det är många som senaste dagarna förklarat att de har svårt att få i sig bra och ordentlig mat då de sällan hinner laga något och man pga det tar vad som finns.
Då är mitt bästa tips att se till att det som finns är bra mat!
 
Att förbereda matlådor en ledig dag behöver inte vara så avancerat som många tror och det underlättar massor under hektiska veckor.
 
KycklingKöp hem kycklingfileér, kanske en parmesanost, färska örter och ett paket råris.
Fyll kycklingen med godsakerna och stoppa in i ugnen tills de gått klart. Koka upp råris under tiden och sen preppar du matlådor i kyl och frys och helt plötsligt har du mat att ta med och bara värma på när du inte hinner annat.
 
Tonfisk - Tycker man om tonfisk så är det, tillsammans med avokado och keso bra mat att packa med sig eller ha hemma när man snabbt behöver få i sig något och det behöver inte ens tillagas. 
 
Kikärtsröra - Något som jag tycker är smidigt och enkelt att göra och som jag nästan alltid har hemma är en kikärts- och tomatröra. Jag gjorde det till lunch idag och det är ingredienser som man kan köpa hem som håller länge i skafferiet.
Jag fräste röd lök och kikärtor tillsammans med kryddor; idag svartpeppar, spiskummin och curry. Sen tillsatte jag krossade tomater och lät allt puttra en stund innan jag serverade med quinoa och ärtor som var kvar sen middagen igår. 
Ofta gör jag det med tonfisk och/eller kidneybönor också.
 
Röd linsgryta - Den linsgryta jag brukar göra med röda linser är också superenkel och går snabbt att blanda ihop och sen låter man den göra resten av jobbet själv på plattan också räcker den ett par dagar.
 
Lax - Laxfileér kan man köpa hem fryst, lägga i en form, ringla över olja och kryddor, stoppa in i ugnen och sen sköter de sig själva. 
 
Mugcake & Chiapudding - Mugcake som jag själv börjat göra en del är alldeles utmärkt som en frukost eller mellanmål när man är i farten, likaså chiapudding som inte kräver många ingredienser eller mycket ansträngning.
 
Ägg - Ägg är förstås också ett utmärkt livsmedel som går att använda, tillaga och kombinera på många sätt.
En omelett med grönsaker och frön är en bra middags- eller lunchrätt och kokta ägg en bra frukost och dessutom enkla att ta med sig som mellanmål.
 
Kvarg - Tillsammans med exempelvis nötter, bär och frukt är den ett proteinrikt och mättande mellanmål
 
Sötpotatis - Att bara skölja av, skrubba lätt, skiva upp, ringla olja och krydda sötpotatis och köra in den i ugnen på en plåt är superenkelt och skivar man den ganska tunt går det dessutom väldigt snabbt och är gott till, enligt mig, allt! Tonfisk, kyckling, kikärtsröra osv.
 
Bönpasta - Bönpasta är precis som vanlig pasta bara att koka och kan serveras med vad man tycker är gott. 
 
När man ändå kokar exempelvis ris så kan man koka ordentligt och ska man göra kyckling så är det kanon att se till att göra så att det räcker i några dagar. 
 
Tips på bra mat att ha hemma som man snabbt får i sig utan större bekymmer:
 
Ha i skafferiet:
 
Krossade tomater
Kikärtor
Kidneybönor
Tonfisk i vatten
Avokado
Makrillfileér
Röda linser
Quinoa
Råris 
Chiafrön
Bakpulver
Boveteflingor
Frukt
Bönpasta
 
Ha i kylen: 
 
Kvarg
Keso
Grönsaker
Ägg
Mandelmjölk
Sötpotatis
 
Ha i frysen:
 
Frysta bär
Lax
 
Under fliken recept hittar ni flera alternativ på snabb och enkel mat, på mugcake´s, chiapudding och goda middagar.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela