A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Stressa ner

Publicerad 2014-12-17 07:52:00 i Allmänt,

Det pratas mycket om julstress och jag tycker det är synd att många blir så stressade under den månad som enligt mig är en av de mysigaste. Det tar bort en del av charmen för de som stressar som mest kan jag tro.
 
Om jag skulle be de som känner mig beskriva mig med tre egenskaper så är jag ganska säker på att organiserad skulle finnas med. Jag är lite av ett kontrollfreak fast på ett bra sätt. Organisastorisk, välplanerad och strukturerad stämmer rätt bra in på mig och det gäller även under jul. 
 
Julklapparna började jag redan planera och handla i oktober. Vilket gör att jag sluppit stressa över det.
Det jag ska handla i matväg inför julafton har jag redan bestämt när det ska fixas och skrivit klart en handlingslista så det ska gå smidigt och enkelt. Det som ska bakas och lagas har jag sett till att sprida ut på flera av de sista dagarna innan jul så att jag ska slippa stå med allt en och samma dag. Och i vår familj har vi delat upp det så alla gör olika delar.
Det är förstås en fördel att jag gillar att ha sånt för mig också. 
 
I förrgår sa Sebbe när han kom hem; "Jag fattar inte hur du hinner med allt".
Och det skulle jag nog inte göra om jag inte var en hejare på att planera. 
Att plugga, jobba heltid, pendla 10-15 timmar i veckan, träna i snitt 4-5 pass per vecka, jobba utöver heltiden med kostrådgivningar och gästspela inom restaurang då och då, hinna med nära och kära, laga bra mat och att dessutom vara pedant och alltid försöka hålla ordning och reda hemma är helt klart en kombination som skulle kunna vara stressig och skapa problem om jag inte styrde saker ordentligt och förstås tog vara på ledigheter också. 
Mindfulness på max; inte ha något planerat, bara vara, ligga på soffan, njuta av ingenting. Det är superviktigt för mig också. Jag behöver ibland känna att jag är helt ledig! Och vet jag att det kommer så vet jag att jag får balansen mellan mycket att stå i och vilan. 
 
Jag blir alltså sällan väldigt stressad trots att jag har mycket för mig. Och det är stor skillnad. Jag trivs med att ha saker för mig men försöker som sagt alltid ha kontroll över det och på så sätt slippa stressen. 

Njut av julen! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela