A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Välj friskvård före sjukvård

Publicerad 2014-12-04 20:51:08 i Allmänt,

Jag hittade ett mycket intressant blogg-inlägg, skrivet av en tjej med cancer, om kosten och ens egna möjligheter att motverka och påverka risken att få det.
 
Visste ni att endast 5-8 % av all cancer är genetisk och att resten är livsstilsbetingad?
 
Man kan få cancer av andra orsaker också och även om man är superhälsosam. 
Men jag vill inte öka risken genom att leva ett ohälsosamt liv. Jag vill påverka och motverka sjukdomar och skador på de sätt jag vet att jag kan
 
Jag tycker absolut att det är fint och bra att skänka pengar på olika sätt till forskning, oavsett om det är en vinst för olika företag. Viss del av pengarna går hur som helst till cancerforskningen. Men jag tycker att det finns en viktig poäng i detta inlägg.
 
Idag dominerar sjukvården över friskvården.
Man struntar i förebyggande och satsar på förhoppningarna att kunna bota.
Man glömmer bort att man själv kan påverka och väntar tills det alternativet minskat drastiskt. 
Man vet kanske inte ens om hur man skadar sig själv och tar inte heller reda på det. 
 
http://kanjagkandu.wordpress.com/2014/10/07/fuck-cancer-fuck-sugar/
 
Kanske det bästa nyårslöftet av alla; att lova sig själv att ta hand om sig och skapa de bästa förutsättningarna för sig själv.
 
Kärlek!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela