A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Dopamin

Publicerad 2014-01-30 14:33:59 i Allmänt, Träning,

Idag blev det inte lika tidig träning. Jag tog förmiddagsspinningen mellan 11-12. 
Efter det passet åt jag resterna från en supergod älgfärsgryta jag gjorde häromdagen. Till det åt jag en avokado, två morötter, riskaka och hembakt fröknäcke med parmesan. 
Mums!!
 
Spinningen var rejält tung idag. 
Det kan bero på många olika saker så som att det var ett tag sen jag tog den.
Det är ju så att man blir bra på det man tränar och att jag inte kört spinningen på ett tag kan vara en anledning till varför det var tyngre. Jag kände också att energin inte riktigt var med mig när jag vaknade imorse så det är nog en kombination av det som gjorde att det var tyngre idag. Men jag gjorde mitt bästa och körde på efter dagsforms-förmågan. Som vanligt är det alltid skönt efteråt och känslan av att ha klarat av något som man tycker är tungt och jobbigt är otroligt bra för självkänslan, för den mentala styrkan och belöningssignalerna som skickas till hjärnan gör att man gärna gör om det, att man vill klara det igen.
Och den här anledningen till att kroppen sätter igång belöningssytemet är ofta en bra och nyttig anledning, något som gör att det är enklare att välja träningen framöver och att det känns enklare att klara av sådant som i stunden kanske inte är så skönt eller enkelt.
 
Dopamin, som är en signalsubstans, ett hormon, är det som skickas ut när man belönar sig själv och ger en känsla av lust och eufori.
Dopaminet påverkar humöret så att man blir glad, det är lugnande, smärtstillande och motverkar depressioner. det höjer koncentrationen och inlärningsförmågan och har ännu fler positiva egenskaper på oss.
Dock finns det stora kopplingar mellan dopaminet och beroenden då kroppen kan bli beroende av dopaminkickarna. Beroendecentrum kan bli beroende av såväl något kemiskt framställt så som droger, något ätbart som exempelvis socker och ett beteende, till exempel att spela dataspel eller träna.
När du äter socker är det inte bara dopaminet som kan bidra till ett sockerberoende, även endorfiner som gör att du mår bra och grelin som skapar ökat sötsug och hunger. Detta är en stor anledning till varflr du ofta äter mer än tänkt, mer än vad du ska när du börjat äta godis. 
 
Dopaminet styr en del av vår motivation och kan hjälpa oss att utföra sådant som vi annars kanske inte hade gjort, som vi annars kanske inte skulle tro oss klara av. 
Dopaminet är alltså väldigt viktigt för oss på många sätt men kan också ställa till det för oss om vi inte är uppmärksamma. 
Det är därför viktigt att försäkra sig om att man kan säga nej ibland. Att man kan hoppa över godiset, spelandet eller träningen någon gång när man känner att man behöver eller bara för att faktiskt 'säga nej'.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela