A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Protein för vegetarianer

Publicerad 2014-11-17 06:45:00 i Allmänt, Kost,

Vilken helg! 
Fredagen inledde helgen som sagt med en kanongod middag och en mysig kväll med Sebbe.
Lördagen startade jag med en kort stunds bastu innan jag öppnade upp gymmet.
När jag sen stängt blev det turbo-träning med fokus axlar, biceps och mage i ca 30 minuter med lite blandade övningar innan jag mötte upp Ellen och vi gjorde oss i ordning och åt en för oss alldeles perfekt lördagsmiddag; skivad sötpotatis i ugnen och stekt halloumi. 
Kvällen fortsatte senare med resten av tjejerna först hos Ellen och sen på ett dansgolv på Söder och vi hade såå roligt!
Så i söndags var jag trött men lyckades ändå bestämma mig för att det inte skulle hindra mig från att kräma ur benen så det blev veckans fjärde löppass och det blev ett ganska långt sådant; jag passerade milen och stannade benen enligt planen efter 11 km, supernöjd och mycket piggare.
Mamma och Lars bjöd på varma, torra kläder och återhämtningsfika då jag sprungit ute hos dem för att få en lång distans på bra underlag; ingen asfalt utan grusväg.
Också avslutade jag helgen precis som den började; med en riktigt god middag tillsammans med Sebbe.
Även det en söndagstradition; att laga något riktigt gott och lyxa till det lite.
Söndagar är några av våra heligaste dagar som vi nästan alltid spenderar tillsammans och det tycker vi om att göra med god mat, något bra på tv och härliga pratstunder. Fredagar och söndagar ser ofta likadana ut, vi firar in helgen och firar ut veckan med goda middagar och tid tillsammans, att prata igenom veckan som gått och helgen som kommer, tankar och funderingar, att bara få njuta av ledigheten och vila upp sig, att lyxa till det med godsaker och bylsa upp täckena i soffan. Alldeles perfekt enligt mig!
 
Jag tänkte tipsa lite om bra protein för vegetarianer då allt fler väljer att äta vegetarisk kost av olika anledningar så som; miljöpåverkan, djurhållning och allt ´fusk´ med animaliska produkter. 
Att man inte skulle kunna få i sig tillräckligt med protein av den anledningen är lite av en myt. Men det gäller att man har koll på sina proteiner och varierar dem då det finns flera olika aminosyror som bildar proteiner och för att få i sig dessa behöver man variera sina proteinkällor.
 
Nedan listar jag olika vegetariska produkter, inkl. mejeriprodukter, och hur mycket protein de innehåller per 100 g:
 
Parmesan 39 g
Sojabönor 34 g
Mozzarella 29 g
Röda linser 27 g
Bruna linser 25 g
Mungbönor 24 g
Jordnötssmör 23 g
Vita bönor 21 g
Mandlar 21 g
Kikärtor 20 g
Bruna bönor 19 g
Cashewnötter 17 g
Kvarg 11 g
Bovete 11 g
 
Bra att veta är att alla dessa livsmedel innehåller olika mängd fett och kolhydrater. Vissa väldigt mycket fett och andra mer kolhydrater. 
Vill man ha ett bra alternativ på vegetariskt proteinpulver så finns det ekologiskt ärtprotein att köpa och det innehåller runt 85-95 g protein per 100 g. Även proteinpulver gjort på hampa och ris är bra alternativ.
 
Själv så försöker jag variera min kost i största mjöliga mån genom att äta kött (helst vilt), fågel, fisk och vegetariskt. Det har väl inte undgått någon att sötpotatis är bland det absolut godaste jag vet och det tillsammans med stekt zucchini, avokado och parmesan skulle jag kunna äta nästan varje dag.
 
 






 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på mariaskostradgivning@gmail.com för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela