A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Mandelscones

Publicerad 2014-09-27 12:04:12 i Allmänt, Frukost, Mellanmål, Recept, kost,

Löprundan eter jobbet igår var inte heller min bästa sett till ork och kraft. Jag var trött efter att ha jobbat vändpass vilket innebär att jag stängde i torsdags och öppnade igår. 
Jag kollade tiden under rundan med jämna mellanrum och insåg att jag var på väg emot sämre tid än senast men jag bestämde mig för att jag minsann skulle göra bättre ifrån mig och la i en högre växel.
Jag sprang ändå ganska långsamt då jag även under det här passet skulle ligga på en tid runt 6,30-7 min/km och sprang på 6,10 min/km i snitt när jag var klar.
Trots att det inte var någon snabb tid eller någon lång distans var jag helt slut efteråt då jag saknade energi men var ändå nöjd att jag ökade på slutet och sprang på en bättre tid än senaste passet som också var ett sämre sådant pga brist på energi. 
Jag älskar känslan när man pushar sig själv och klarar något man inte trodde, när man orkar mer än vad man tror och när viljan vinner över det som gör att kroppen vill fuska och sluta för att det känns jobbigt och obekvämt.
När man klarar något bara för att man bestämmer sig.
Jag blir helt hög av det! 
Det leder till utveckling men det är också viktigt att lära känna sin kropp ordentligt så att man kan skilja på när kroppen bara försöker smita undan och när man faktiskt behöver bromsa. 
En viktig balansgång. 

Idag startade vi dagen med en god lördagsbrunch med bland annat hemgjorda mandelscones.

Ingredienser

Blanda
3 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1 dl solrosfrön
3,5 msk fiberhusk 
3 tsk bakpulver
1 nypa salt

Rör ner
4 ägg
4 dl vatten
0,5 dl olja

Sätt ugnen på 175 grader. 
Låt stå och svälla 5-10 minuter.
Forma scones och lägg på en plåt på bakplåtspapper.
Grädda i ugnen ca 30 minuter. 

De blir saftiga och goda! 











 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela