A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Att vi inte lär oss..

Publicerad 2015-02-09 06:58:00 i Allmänt, Kost,

 
Att vi inte lär oss.. 
 
För flera hundra år sen gjorde sockret intåg i våra förfäders liv och blev snabbt en statussymbol och det användes inte bara som sötningsmedel utan också som medicin (!). Redan på 1930-talet kom de första larmen om att socker resulterade i inflammationer i kroppens organ och bidrog till begär och osunda njutningar. Senare infördes fluortanter i skolorna för att öka barns tandhälsa som markant blivit sämre till följd av allt socker.
Idag är det vetenskap att framförallt det vita, raffinerade sockret är farligt för kroppen och kan göra oss beroende. Sockret har gått från statussymbol till folkhälsoproblem. Från dyrt till läskigt billigt och lättillgängligt. Från att man trodde att det kunde bota sjukdomar till att vi idag vet att det istället är raka motsatsen.. Sockret är en av de största bovarna i några av våra vanligaste folksjukdomar.
 
Idag byts sockret i rask takt ut emot både onaturliga och naturliga sötningsmedel, något som vi återigen får lära oss är ofarligt och mycket bättre. Jag är inget facit och kan inte säga att det är varken på ett sätt eller ett annat med alla olika typer av sötningsmedel men en sak är säker; jag har lärt av historien och bara för att det kommer något nytt som producenter menar är bättre och ofarligt så tänker jag vara restriktiv och inte lika naiv som för ett par hundra år sen när man proppade folk fulla med det dyrbara sockret för att det skulle vara bra för både det ena och det andra och det sen visade sig vara raka motsatsen.
 
Jag försöker så gott det går att följa den matfilosofi jag har; att äta så ren och färsk mat som möjligt. Mat som jag vet att jag mår bra av. 
Hur vet jag det då?
Jag har testat.
 
Först när man provat att vara utan och att leva av diverse livsmedel och ingredienser kan man på riktigt veta vad man mår bra av, presterar bäst på och reagerar bäst av. 
Vet man med sig att man får halsbränna, ont i magen, mår illa, huvudvärk, har ångest m.m kopplat till mat så tycker jag att man ska testa att vara utan något specifikt; exempelvis mjölkprodukter, socker, frukt, sädesslag m.m under en längre period för att se om det blir någon skillnad och även testa att äta det efter någon vecka för att se hur kroppen reagerar på det. Plocka inte bort allt åt gången utan ta en sak i taget. 
Jag har en ganska bra kännedom om vad min kropp mår bra av och inte för att jag har gjort just det; varit utan och testat att äta det igen. 
 
Min poäng är egentligen att vi ska vara försiktigare och mindre naiva överlag när det kommer till vår kropp och vad vi stoppar i den. Man önskar och ibland även tror att; "Det skulle inte säljas om det var farligt", men där har vi tyvärr fel och sjukvården, historien, tobaksindustrin och även livsmedelsindustrin motbevisar det resonemanget. 
 
För mig handlar det om långt mycket mer än att bibehålla en vikt eller att bygga muskler; det handlar om att vara frisk, pigg och få ett så långt, skadefritt liv som möjligt.
Alla vet vi att vi måste äta för att överleva, trots att vi vet hur avgörande det är att vi äter är vi inte tillräckligt noggranna med vad vi äter. Det är för mig en självklar ekvation; det räcker inte bara med att, vi måste addera vad för bästa resultat.  
 
 Kom ihåg att det är det stora hela som räknas men även detaljerna skapar helheten.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela