A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Vegetabiliska proteinpulver

Publicerad 2015-02-09 06:24:34 i Allmänt, Kost,

Jag får en del frågor om vegetabiliskt protein och idag finns det bra alternativ att få tag i.
 
Risprotein - Risprotein är tillverkat av odlat råris och innehåller alla de essentiella aminosyror kroppen behöver.  Risprotein är ofta low carb och har runt 7g kolhydrater per 100g.
 
Ärtprotein - Ärtprotien är tillverkat av den gula ärtan och har så högt proteininnehåll som runt 85g per 100g och oftast så lite som 2-3g kolhydrater per 100g vilket gör det väl lämpat för de som äter lågkolhydratkost.
 
Hampaprotein - Hampaprotein innehåller ca 50g protein per 100g. Dessutom är de rika på omega-fetter och fibrer. Det är oftast ett högre kolhydratinnehåll än exempelvis i ärtprotein. Dock innehåller hampa alla de essentiella aminosyror vi behöver få i oss vilket är en stor fördel.
 
*Det skiljer en del från tillverkare till tillverkare när det kommer till näringsinnehåll per 100g så är man ute efter något särskilt gör man bäst i att jämföra olika produkter med varandra. 
 
 
Så är man vegan, vegetarian eller av annan anledning vill undvika animaliska produkter i proteinpulver så är dessa ett bra tips!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela