A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Back to normal, nästan

Publicerad 2015-01-06 11:20:00 i Allmänt, Kost, Träning,

Jag jobbar, nästan, som vanligt den här veckan. Rutinerna börjar sätta sig igen. Jag äter ungefär var tredje timme och det jag stoppar i mig innehåller inga transfetter, några direkta tillsatser eller raffinerat vitt socker. Mycket av det är ekologiskt och jag tänker mycket på att få i mig ordentligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter. 
Det är väldigt härligt att vara tillbaka på jobbet och bli glatt önskad god fortsättning av våra stammisar.
 
Har ni som mål under 2015 att gå ner i vikt?
Jag har själv gjort det tidigare i livet och mina bästa tips för att lyckas är:
 
- Tänk på vad du vill uppnå och vart du vill komma istället för vad som är jobbigt för stunden
 
- Planera dina måltider så att du alltid har bra mat hemma för alla dina mål; frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, ev kvällsmål. 
 
- Ät regelbundet! Bland det viktigaste för mig. Att äta regelbundet gör så att man aldrig hinner bli hungrig och man undviker blodsockerdippar och håller förbränningen på en jämn nivå.
 
- Rör på dig! Att gå ner i vikt handlar om balansen mellan vad man stoppar i sig och vad man gör av med; man ska göra av med mer än vad man stoppar i sig för att tappa kilon. Enligt mig är det bästa, sundaste sättet att göra det på, om man har förutsättningarna för det, att äta bra och ganska ordentligt men samtidigt röra på sig så att det man stoppar i sig blir ett underskott av vad man gör av med. 
 
- Ät rätt! Att äta en kost med högt intag av proteiner, bra fetter och långsammare kolhydrater utan tillsatser, raffinerat vitt socker och transfetter har man allt att vinna på. Protein och fett håller dig mätt och de långsamma kolhydraterna ger energi utan att påverka blodsockret på samma negativa sätt som de snabba. 
 
- Ät en portion! En protion och inte mer. Har man töjt ut sin magsäck handlar det inte om att känna sig mätt, det handlar om att få i sig näring och energi. Mättnadskänslan är inte den bästa måttstocken på att man fått i sig det man behöver. Den andra protionen man ofta tar för att det är gott kan vara det överskott man behöver dra ner på.
 
Detta är generella råd och tips som jag själv blivit hjälpt av. Självklart har jag jobbat mycket med mig själv på andra sätt också. Det är inte alltid så enkelt, men det är några, för mig och många andra, väl fungerande tips i rätt riktning.
 
Maila mig på [email protected] om ni vill ha mer info, input eller boka in ett möte.
 
 
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela