A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Hornsgatan 05:45 och bra appar

Publicerad 2015-03-24 07:09:11 i Allmänt, Kost,

Helgen gick fort! I fredags åt vi middag med bästa vänner, i lördags stod flytthjälp och firande av Mamma på agendan och i söndags en del ärenden och sen tacokväll tillsammans med Ellen och Sebbe.
En riktigt bra helg med andra ord. 
 
Idag är armarna extra trötta efter gårdagens eftermiddagspass i gymmet med fokus på just dem och core-muskulaturen. Matkassen levererades i vanlig ordning igår; full med ekologiska råvaror för veckans middagar. Sparrisrisotto, fylld spätta, kryddiga kycklingklubbor och gulaschsoppa står på veckans meny; den passar mig mer än bra.
 
Jag tänkte tipsa om några appar som jag tycker är bra om man vill öka motivationen, få en bra överblick över sin kost och sin träning och som är ett bra sätt att följa sina egna framsteg med. Jag tycker själv att det är roligt att använda mig av olika verktyg för att hålla koll på detta och det är för de allra flesta en motivationshöjare.
 
Lifesum - Den finns på Google Play och App Store och du kna med hjälp av den på ett enkelt sätt få en över blick över vad du äter, hur mycket och hur mycket energi (kalorier) maten du stoppar i dig innehåller. Många som testat LIfesum som ett hjälpmedel under en viktnedgång berättar att de lyckats bra att gå ner i vikt då de enkelt kunnat hålla koll på vad de stoppar i sig och när de fått i sig tillräckligt. Många upplever att det är ett problem att veta hur mycket kalorier ett visst livsmedel innehåller och äter därför ibland för mycket av det. Med Lifesum kan man registrera allt man äter antingen genom att söka specifikt på just det livsmedlet från den producenten eller ännu smidigare; genom att läsa av streckkoden på förpackningen. Det mesta finns inlagt. 
 
RunKeeper - RunKeeper använder jag mig av när jag löptränar. Den finns också både på Google Play och i App Store och håller, genom GPS, koll på hur långt och hur snabbt jag springer samt ungefär hur många kalorier jag bränner. Har man dessutom slagit något av tidigare personbästa talar den om det med en peppande notis; oavsett om det är hastighet per kilometer, lutning eller distans. Det poppar dessutom upp en reminder om att träningen är bäst när den blir av om man inte använt appen på ett tag. Också kan man spara alla pass man gjort och gå tillbaka för att se t ex hur snabbt man sprang ett visst antal kilometer sist eller annat roligt som man vill ha koll på. Det går också att regga både powerwalks, cykling, vandring och andra träningsformer. 
 
 
 

Den här vyn mötte mig när jag traskade Hornsgatan fram runt 05:45 imorse, fantastiskt va?! 




Kommentarer

Postat av: Oslofru

Publicerad 2015-03-24 08:54:14

Oj wow, så häftigt att få uppleva en så vacker soluppgång :)

Svar: Ja det var härligt och vilken energi man fick. :)
Maria Hagberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela