A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Skriva kostdagbok

Publicerad 2015-03-26 07:48:30 i Allmänt, Kost,

Bland det sista jag gjorde igår kväll innan jag åkte från jobbet var att boka in en ny kostrådsklient. Något som jag alltid ger mina nya klienter i uppgift är att fylla i en kostdagbok under fyra dagar inkl. en helgdag. Man ska förstås inte ändra något i sina matvanor eller rutiner under de dagarna eftersom att det är en viktig del i mitt arbete då jag analyserar kostdagboken och på så sätt ser bra vanor och sånt man kan förändra. 
Här gäller det alltså att anteckna allt oavsett hur lite det är eller hur lite man tror att det betyder. Tar man en nypa russin när man står vid kastrullerna och lagar middag eller skivar två skivor ost extra och smaskar i sig på stående fot medan man brer frukostmackan så ska det stå med i kostdagboken. 
 
Det är inte enbart mängden mat jag tittar på; det är lika viktigt för mig att se beteenden, när, var och hur man äter.
Dessutom kan småätandet vara en viktig nyckel om man exempelvis är ute efter att gå ner i vikt; många vet inte hur mycket extrakalorier de stoppar i sig bara i farten. Man tänker inte alltid på att de där ostskivorna vid bänken faktiskt räknas lika mycket som de uppepå smörgåsen. 
 
Många klienter jag träffar som fyller i kostdagboken blir själva förvånade över hur mycket och hur ofta eller hur lite de äter, de har tidigare aldrig reflekterat över det och tycker själva att det är både intressant och roligt att fylla i den. 
Att skriva en dagbok över hur, vad och när man äter är ett tips till alla, oavsett om man ska träffa en kostrådgivare eller inte. Just för att faktiskt få bättre koll på vad man äter, om man kan se några mönster och om man t ex småäter ofta.
 
Kanske går man alltid och rotar i skafferiet efter något gott utan att ens tänka på det direkt efter jobbet när man kommer hem med låg energi och inte har ätit sen lunch. Kanske är man så van att göra det så att det bara går per automatik? 
 
Oavsett om man vill gå upp eller ner i vikt eller kanske inte göra någon förändring alls så är det ett bra sätt att få koll på sina matvanor. 




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på [email protected] för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela