A way of life

It´s a way of life - En hälsoblogg om träningen, kosten, vardagen och livet

Vardagsmotionen

Publicerad 2015-03-30 09:07:00 i Allmänt,

Träningen i fredags gick sådär. Jag var väldigt trött och började känna mig illamående och fick huvudvärk emot slutet så jag hoppade över sista övningen. Efter en stund på soffan och ett återhämtningsmål kände jag mig bättre; antagligen var det den väldiga tröttheten som spökade. 
 
Helgen har jag fortsatt spenderat med middag med vänner, frukost med Mamma, Lars, Mormor och Morfar, babyshower för en av mina fina vänner och sen överrasknings 50-årskalas. Söndagen bjöd på riktigt tråkigt väder och för att vända det till något bra stannade vi inne, med en brasa och tända ljus hela dagen.  
 
Vardagsmotionen är minst lika viktig som den inplanerade träningen, om inte viktigare. Att röra på kroppen och få igång pulsen och syresättningen. För mig är det ingen utmaning, jag går och står mestadels på jobbet, jag hoppar alltid av tåget på Södra station och promenerar raskt till jobbet på 10-15 minuter, jag går alltid längst bort på perrongen när jag hoppar på tåget och tänker påa tt välja trapporna istället för rulltrappor eller hiss.
 
Men för många är vardagsmotionen inte lika enkel att få in i vardagen. Framförallt inte om man har ett stillasittande jobb och alltid tar bilen dit.
Kanske kan man ta några extra varv i trappan hemma eller parkera en bit ifrån jobbet? 
Eller planera in 15 minuter innan jobbet och 15 minuter efter?
Man kan också aktivt tänka på att välja trappan istället för hissen. 
 
Studier visar att den största förändringen sker om man går från stillasittande till 30 minuters rörelse om dagen. Alltså inte när man ökar från 3 till 5 pass i veckan eller liknande. 
Så ha 30 minuter om dagen som mål (man kan till och med dela upp de 30 minutrarna) och din kropp kommer att bli väldigt glad.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Hagberg

Jag är utbildad friskvårdsterapeut och kostrådgivare och för mig är det en lika enkel och viktig ekvation att träna för att må bra och äta för att vara hälsosam som att jobba för att tjäna pengar och roa mig för att ha kul så mitt liv är ständigt fyllt med mina egna val, en hel del träning, nyttig mat, arbete, allt som har med friskvård och kost att göra, och självklart alla de människor; mannen i mitt liv, familjen och vännerna som ger mitt liv mening och en massa roligt och mysigt med dem. Känner du att du vill ha bättre koll på dina matvanor, kanske förändra något, ha tips och råd på vad, hur och när du ska äta för att må så bra du kan så maila mig på mariaskostradgivning@gmail.com för att höra om upplägg och priser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela